Tranås Fotbollförening

Samling:18:00
Referat Vimmerby - Tranås FF
2020-08-07 08:07

Dagen var här, äntligen dags för Seriepremiär.

Matchen börjar väldigt försiktigt från våran sida, där vi istället för att våga vårat spel så faller vi tillbaka till gamla vanor och skickar mot en ensamspringande forward.Vimmerby får ganska direkt ett bortdömt mål för offside, vet inte om det är korrekt eller inte. Direkt efter offsideavblåsningen sätter Daniel igång spelet till Ludde som hittar Robin med en bra djupledsboll och Robin kommer helt fri, dock så går hans lobb över. Efter detta så tar Vimmerby över spelet mer och mer, mycket av deras spel utgår från att hitta deras forward Thuresson på kropp eller skarv. Vi är lite ängsliga, drar på oss lite för många frisparkar där deras nr 7 har en väldigt fin vänsterfot. Det är också så Vimmerby tar ledningen, en onödig frispark, skott från nr 7, retur, tillbakaspel och 1-0 till hemmalaget. Efter detta står matchen och väger lite, och i minut 33 hittar Robin fram till Alex som kommer fri, dock en riktigt bra räddning av Vimmerbys målvakt. Det känns som att vi är på gång – vårt presspel fungerar och vi skapar lite halvchanser, embryon till lägen. Som ett slag i magen så kommer Vimmerby både med 2 och 3-0 inom loppet av en minut. 2-0 blir det när vi med en misslyckad rensning rätt upp i straffområdet och 3-0 så spelar vi bollen helt oförståeligt till deras spelare som kommer fri.Efter detta blir det lite frustrerat fram till paus och vi måste samla oss ordentligt. Tyvärr tvingas Robin utgå pga skada precis innan paus.

Vi pratar under pausen om vikten av koncentration, av att våga spela vårt spel och att vi inte ska gömma oss.

Efter paus är det ett helt annat TFF-lag som kommer ut på banan.
Andra halvlek spelar vi riktigt bra, vi sätter press direkt och skapar läge på läge.

3-1 gör vi när Isak snabbt och snyggtfrispelad i 76e minuten lobbar målvakten, ett mycket vackert avslut.
Nu blir det panik i Vimmerby, vi skapar ännu fler chanser, deras målvakt gör en makalös räddning på en nick av Isak. Samme man kanske ska göra mål på ett friläge någon minut senare.
Tyvärr kommer vi inte närme än så.
3-1 står sig.
Både jag och laget tycker att vi förtjänar mer, men vi blir straffade för våra misstag.
Kanske var det premiärnerver i första halvlek, vi har ingen direkt matchvana. Dock ska vi ta med oss andra halvlek, där vi verkligen gör en bra insats.
Plusbetyg:
Isak Segerson – Nästan Involverad i allt i andra halvlek, både framåt och bakåt. Oerhört fint slit och vackert mål.
Emil Ljung – Hoppar in andra halvlek efter 2 veckors skadeuppehåll och lyfter laget med sitt spel.

Nästa match är på lördag mot Myresjö/Vetlanda.

Följ matchen på min fotboll.

// Kalle

Kommande matcher