Dam

Matchnummer: 000361012
TT-Smedby 2-1 (1-1)
2020-08-05 09:24

Vidare i Svenska Cupen efter att slagit ut ett div 1 gäng, det känslan kan man behålla ett tag!

Har detta hänt tidigare i TT:S historia?

Nu till matchen. Redan efter 2 minuter kändes det att idag är vi med, söndagens känsla var som bortblåst, inställningen fanns där. Vi rullar boll precis som vi sagt innan, på en fantastik fin matta på Torpavallen. Vi skapar några halvchanser direkt i matchen, Wigren hotar ständigt i djupled.

Och det är ett mönsteranfall som leder fram till 1-0 i den nionde matchminuten, fint spel på mitten Clara får bollen och avancerar framåt, hittar med en perfekt djupledspassning Wigren som löper sig fri och lugnt rullar in bollen vid sidan av målvakten. Snyggt!

Vi fortsätter sedan att spela mycket fin fotboll, Hanna och Wilma ligger perfekt i press spelet

Mittfältet kontrollerar sina positioner utmärkt och backlinjen är hur stabil som helst.

Vi skapar fortfarande mer målchanser än Smedby.

I matchminut 26 så får Smedby en slumpchans ett långskott som Emilia tippar i ribban och går rakt ut till deras anfallare som kan kvittera enkelt, kändes orättvist.

Sedan övergår matchen i ett ställningskrig, där det är mycket jämt och hårt spel, som vi verkligen klarar av på ett bra sätt.

Avgörandet kommer i matchminut 85, en lite tilltrasslad situation i straffområdet bollen hamnar till sist hos Clara som drar till direkt på uppstuds och sätter den fint i målvaktens vänstra stolpa, vilken underbar känsla att se bollen gå in, och vilken härlig glädje alla inklusive bänken visar när vi gör 2-1 , det är just för sådana stunder man håller på och kämpar vecka ut och vecka in!

Tilda måste hyllas stort för sin insats på innermittfält, det var nog bland det bästa jag sett. Clara och Becca gör det mycket bra också men idag var Tilda tillsammans med Lydia matchens giganter.

Men vi börjar bakifrån, Emilia gör en stabil insats i målet. Backlinjen med Elsa som gör sin första tävlingsmatch där, sköter sig otroligt bra även Lydia och Linnea, viktigt när vi spelar med 3 back. Yttermittfält Vilma, Lollo, och Moa jobbar hårt springer helt galet mycket. Precis som ovan nämnda innermittfältare visar att de orkar jobba hårt i 90 minuter. Wilma gör precis som vi sagt att hon ska, jobbar i djupled, är ett konstant ett hot för Smedbys backlinje, och Hanna ligger bakom och fördelar bollar. Väldigt kul att vi följer matchplanen som vi satt upp innan. Nu får vi njuta av detta fram till torsdag, då börjar uppladdningen för lördagens match mot Tjust borta.

/Coach